Akordeon jest instrumentem pięknym… po prostu Spotkanie z Aleną Budzinakovą i Grzegorzem Palusem

Pierwsze moje spotkanie z mistrzowskim duetem akordeonowym miało miejsce 2 listopada. W auli krzeszowickiej Szkoły Muzycznej odbył się koncert młodych, ale jakże już utytułowanych, obsypanych nagrodami w skali krajowej i zagranicznej, muzyków, aktualnie mieszkańców naszego miasta.

To Alena Budzinakova ze słowackich Koszyc i Grzegorz Palus, pochodzący z Zalasu. W środowy wieczór artyści zachwycili słuchaczy wirtuozowskim wykonaniem utworów Maurycego Ravela, Leona Boellmanna, Carla Marii von Webera, Isaaka Albeniza, Wiktora Własowa. Podziwialiśmy możliwości brzmieniowe i wyrazowe wynikające z zestawienia dwóch akordeonów, harmonię barw, nowatorstwo interpretacyjne. Zostaliśmy porwani w muzyczną podróż… Jej kontynuacją stało się moje spotkanie drugie z Aleną i Grzegorzem, kameralne, w domowym zaciszu. Opowiedzieli mi wtedy o swojej artystycznej drodze oraz o tym, czym jest dla nich muzyka i ukochany instrument – akordeon.

 

Alena Budzinakowa ukończyła Podstawową Szkołę Artystyczną i Konserwatorium w pięknych Koszycach, które w 2013 roku staną się Europejskim Miastem Kultury. W 2009 roku rozpoczęła Studia Stacjonarne I stopnia w Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie adj. Janusza Patera. Obecnie jest studentką III roku. Jej osiągnięcia artystyczne są imponujące. Jest wielokrotną laureatką słowackich i międzynarodowych konkursów muzycznych. Najważniejsze sukcesy to – I nagroda w Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym w Popradzie (2010), I nagroda w IMC – UNESCO „Coupe Jeunesse” w Dunajskiej Stredzie (2010), II nagroda w XIV Gorlickich Konfrontacjach Akordeonowych (2011), III nagroda w XVI Międzynarodowych Spotkaniach Akordeonowych w Sanoku (2010), I nagroda w 30 Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym w Puli (Chorwacja 2003). Prowadzi aktywną działalność koncertową, jako solistka i kameralistka, w Polsce i Słowacji. Występowała w Belgii, Czechach, Finlandii, Niemczech, Luksemburgu, Watykanie, na Węgrzech i we Włoszech. Dokonała prawykonań współczesnych kompozycji akordeonowych, m. in. w ramach III Festiwalu Muzyki Współczesnej „Hudobne Rezonancie” w Koszycach oraz koncertu „Nowe Akordy” w Akademii Muzycznej w Krakowie. Nagrywała dla Słowackiego Radia i Telewizji. Z ogromnym sentymentem i dumą wspomina tegoroczny koncert jubileuszowy Koszyckiego Konserwatorium. Na 60 – lecie swej uczelni koncertowali najwybitniejsi jej absolwenci, z całego świata. Ona była najmłodsza.

Grzegorz Palus rozpoczął swą muzyczną edukację w 1994 roku w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. Z. Noskowskiego w Krzeszowicach, w klasie akordeonu mgr Andrzeja Pakosza a następnie w klasie mgr Jerzego Suruły. Potem była Państwowa Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna II st. im. F. Chopina w Krakowie i Studia Stacjonarne I i II st. w Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie adj. Janusza Patera, ukończone z tytułem magistra w bieżącym roku. Od 2009 roku Pan Grzegorz odbywa Studia Master w The Royal Danish Academy of Music w Kopenhadze, w klasie prof. Geira Draugsvolla. W styczniu czeka go koncert dyplomowy, w czerwcu obrona pracy magisterskiej. W tym roku rozpoczął Środowiskowe Studia Doktoranckie przy Akademii Muzycznej w Krakowie. Jest laureatem czterdziestu nagród i wyróżnień na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach muzycznych zarówno w kategoriach solowych jak i kameralnych. Najważniejsze to – nagroda specjalna za najlepsze wykonanie utworu obowiązkowego w XVIII Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym „Arrasate Hiria” (Hiszpania 2010), III miejsce i nagroda specjalna w Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym im. A. Krzanowskiego w Czechowicach – Dziedzicach (2010), III miejsce w X Ogólnopolskim Konkursie Akordeonowym w Szczecinie (2009), I miejsce oraz Grand Prix V Międzynarodowego Konkursu Akordeonowego w Popradzie (2007, Słowacja), II miejsce w 42. Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym w Klingenthal (2005, Niemcy), Koncertuje z repertuarem solowym i kameralnym w kraju i za granicą (m. in. Austria, Dania, Niemcy, Słowacja, Włochy, USA). Wystąpił jako solista w takich miejscach jak: festiwal Ludzie kina w Nowym Sączu (2011), Kastelskirken w Kopenhadze (2010), Konsulat Generalny Republiki Polskiej w Nowym Jorku (2009), Colby-Sawyer College w New London (2009), Chicago’s Jesuits Millenium Center (2009), St. Hedwigs-Kathedrale w Berlinie (2009), 7. Europejski Festiwal im. Jana Kiepury w Krynicy (2009), VIII Międzynarodowe Spotkania Akordeonowe „Sanok 2008”, X Kaszubskie Warsztaty Akordeonowe w Wejcherowie (2007) Angażuje się ponadto w projekty związane z piosenką poetycką, muzyką improwizowaną, jazzową, teatralną oraz filmową. Od 2009 roku współpracuje z krakowskim teatrem M.I.S.T., będąc współtwórcą i wykonawcą muzyki do spektaklu Goplana i Grabiec, czyli niemożliwa miłość.

W 2011 roku Alena Budzinakova i Grzegorz Palus stworzyli duet akordeonowy pod nazwą Duo Acco-sfera. Jego ideą jest połączenie tradycji muzyki klasycznej, współczesnej, także tej o charakterze rozrywkowym. W programach koncertów znajdują się kompozycje i aranżacje na duet akordeonowy, jak i utwory solowe. Już w roku swego powstania duet nagrodzony został m. in. I miejscem w Ogólnopolskim Konkursie Akordeonowym w Chełmie oraz III miejscem w XIV Gorlickich Konfrontacjach Akordeonowych.

„Nasz pomysł – projekt, nazwany Acco-sfera, zrodził się, aby pokazać istnienie tego instrumentu na gruncie różnych sfer i gatunków muzycznych. Współczesny akordeon koncertowy posiada niezwykle szerokie możliwości wykonawcze i brzmieniowe. Pozwala to na wybór bardzo różnorodnego repertuaru muzycznego, który może sięgać zarówno do oryginalnych kompozycji akordeonowych, jak i do transkrypcji twórczości fortepianowej, klawesynowej, organowej czy symfonicznej. Niezwykle różnorodny koloryt i bogactwo brzmieniowe akordeonu sprawiają, że często słuchacze porównują ten instrument do brzmienia orkiestry, która może nieustannie zaskakiwać przybierając rozmaite szaty muzycznych barw i kolorów. Akordeon cieszy się dużym sentymentem w polskim społeczeństwie, jednak niestety nadal w dużym stopniu jest niedoceniany, kojarzony głównie z nurtem muzyki ludowej, rozrywkowej. Nasz projekt jest taką małą próbą wyjścia naprzeciw takiemu stanu rzeczy. Bardzo zależy nam na promocji instrumentu pokazaniu jego artystycznych wartości. Akordeon jest instrumentem pięknym… po prostu” – mówią prawdziwi jego wirtuozi.

Jak osiąga się taki rezultat w tak młodym wieku, jak zdefiniować talent? – dociekam. Chwila zastanowienia i piękna refleksja. „Pasja, zamiłowanie, praca… A talent… W bardzo pojemnym znaczeniu tego słowa mieści się miłość do tego, co jest projekcją artystycznego kunsztu i związanych z nim emocji, wewnętrzna żarliwość…”

Rozmawiamy też o ogromnej popularności akordeonu w kraju Pani Aleny, Słowacji. Koncertują tam, z dużym powodzeniem, orkiestry akordeonowe. „Toccata” i „Zemplinske Akordeonove Trio” to zespoły, z którymi występowała sama Alena Budzinakova.

I jeszcze słynne Coupe Mundiale. W ubiegłym roku ta niezwykle prestiżowa, światowa impreza akordeonowa odbyła się w Nowej Zelandii, w tym roku – w Chinach.

W ten listopadowy poranek spotykamy się w Krzeszowicach, mieście mocno wpisanym w biografię Grzegorza, a obecnie także Aleny. Mówimy o wartości koncertów organizowanych w krzeszowickiej Szkole Muzycznej, zawsze na bardzo wysokim poziomie artystycznym. Dowodem wielkiej sympatii i wdzięczności dla rodzimej szkoły są częste występy ,,0,,,absolwentów, rozsławiających, już na świecie, jej dobre imię. Grzegorz i Alena widzą ogromny potencjał w środowisku Krzeszowic. Marzą im się niedzielne południowe koncerty w Pałacu Vauxhall. Może cyklicznie – cztery koncerty w roku? Myślę, że pomysł jest znakomity, godny rozważenia.

I trzecie spotkanie – Kraków, Rynek Główny, Teatr 38, 25 listopada, godz.16. Inauguracja Krakowskiego Festiwalu Akordeonowego. Na początek – wernisaż wystawy fotografii Krzysztofa Jamrozika, której bohaterami są głównie nasi artyści i akordeon. Znakomity artysta fotografik, od kilku lat zafascynowany muzyką akordeonową, śledzi koncerty z udziałem tego instrumentu. Z jego fotografii emanuje muzyka, utrwala ją w momencie twórczym. Motto wystawy – „Akordeony poezji pełne”. Jego autorem jest Stanisław Stabro, znany poeta i krytyk literacki.

Pierwszy koncert Festiwalu. Występują Alena Budzinakowa i Grzegorz Palus. W pierwszej części, duetowej – Suita „Moja matka Gęś” Maurycego Ravela, „Suita Gotycka” Leona Boelmanna, „Taniec Rosyjski” z baletu „Pietruszka” Igora Strawińskiego, „Humoreska” Rodiona Szczedrina, „Rondo Brillante” C. M. von Webera. W drugiej części, solowej – mistrzowski popis Aleny Budzinakovej – z Jeana Philippe’a „Fanfarinette” i Henryka Wieniawskiego „Scherzo – Tarantellą”. Potem Grzegorz Palus z pełną nowatorskich rozwiązań interpretacyjnych „Fantazją” Fermina Gurbindo i nastrojowym, lirycznym „Walcem dla Małgorzaty” znakomitego współczesnego wirtuoza akordeonu Richarda Galliano. A na zakończenie, ponownie w duecie, dwa utwory Wiktora Własowa – „Bossa Nova” oraz „Basso Ostinato”. Od Rameau do Bossa Novy… Różne epoki, style muzyczne, klimaty, nastroje. Olśniewające, twórcze propozycje brzmieniowe…

Prowadząca koncert dyrektor Festiwalu Bożena Boba – Dyga powiedziała – „Dajmy się zaczarować muzyce”. Nie trzeba nas było do tego zachęcać.

 

Maria Ostrowska

 

 

foto K. Jamrozik

 

foto J.Libera

 

foto M.Zielinska

 

foto G. Gurgul

 

 

 

foto K. Jamrozik

Dodaj komentarz